Hard werken is júist het probleem
Het is zaterdagmiddag half 4, als we besluiten dat het tijd is.
Al de hele middag voelt het als heel hard werken om de gezelligheid erin te houden.
De kids vliegen elkaar in de haren, maar blijven ervoor kiezen om bovenop elkaar te spelen. Om vervolgens te klagen dat de ander zo dichtbij zit.
Ik betrap mezelf erop dat ik heel hard aan het werk ben, want ík wil het gezellig.
‘We gaan het bos in, kom mee.’
Op mijn man na, staat niemand te springen om mee te gaan. Toch gaan we. En na 100 meter bos, lijkt er van alle irritaties niets meer over. En rennen er twee jongens (de derde speelde elders) plus vader en moeder vol overgave richting dé bult, waar tot grote vreugde van ons allemaal nog sneeuw ligt. Feest!
Er is niets anders nodig dan een beetje ademruimte.
En het (los)laten.
Hard werken.
Het is iets wat ik mijn klanten, gedreven leerkrachten die het graag goed doen, ook zie doen.
Geen grip op dat ene kind? Hup, plan erop. Observeren. Oplossen.
Tegenvallende leesresultaten? Hup, aanpakken die handel. Méér tijd, meer opdrachten, meer er bovenop.
Die klas, waar het moeizaam gaat? Aanpakken. Beloningssysteem erop, ouders betrekken, alle hens aan dek.
Er wordt vooral heel hard gewerkt.
Ik geloof er steeds minder in.
Want, zoals ik dit weekend zelf weer ervaarde, hard werken kost vooral energie en brengt je nooit dé oplossing.
Het maakt eerder zichtbaar, dat het harde werken juist een symptoom is van je probleem.
In plaats daarvan: leun eens achterover.
Je ziet zóveel meer.
Wat gebeurt hier werkelijk?
Wat probeer ik zo krampachtig onder controle te krijgen?
En waarom eigenlijk?
Soms is leunen alleen al genoeg.
Soms is leunen genoeg om te zien wat er werkelijk speelt.
Dat jouw harde werken het óók in stand houdt.
Hoe minder je doet, hoe meer je bereikt.
Is waar ik steeds meer in geloof.
Wat geloof jij?
Dit is een nieuwsbrief die ik eerder naar mijn volgers stuurde. Ben jij werkzaam in het onderwijs en wil jij mijn kritische gedachten, ervaringsverhalen en hersenspinsels ook ontvangen? Schrijf je hier in.
Als adviseur en coach in het onderwijs begeleid ik teams en onderwijsprofessionals in veranderingen en (zelf) leiderschap. Plan hier een kennismaking met mij.